Nákupní horečka, připomínající šílenství lidí, často vzniká před nějakým státním svátkem, kdy jsou ze zákona obchody uzavřeny. Lidé se vydají do obchodů a bezhlavě i bezohledně ládují své nákupní košíky vším možným, jen aby za ten jeden den, kdy budou obchody uzavřené, netrpěli hlady a podobně. Mnoho lidí má takové nákupní šílenství jako svého koníčka a obíhá obchody s letákem v ruce, kdy v každém obchodě nakoupí od zaškrtnuté věci v letáku nesmyslně velké množství jen proto, že se to jeví výhodně. Takto obejde několik obchodů, kde své zběsilé chování bez ohledů na ostatní nakupující opakuje znovu.
Takovéto nákupní šílenství poté probíhá také před svátky, jako jsou velikonoce a vánoce. Lidé kupují vše, co vidí, aniž by přemýšleli o tom, zda danou věc opravdu potřebují. Bezhlavě nakupují vše, od potravin až po hřebíky či hračky. Předhánějí se v tom, kdo dá dražší dárek, kdo dá více dárků, kdo má více cukroví i jiných pochutin.
Další věc, která často vyvolává nákupní horečku, jsou různé slevy a výprodeje po sezonně, ale i během ní. Lidé si bezhlavě koupí vše, na čem je cedulka sleva a neuvažují nad tím, kolik vlastně daná věc stála před tím, než na ní obchodník umístil cedulku sleva. Podobá se to lavině šílenství, která se nedá zastavit. Lidé se cpou jeden přes druhého, předbíhají se, vrážejí do sebe a jsou jeden na druhého nepříjemní. Nákupní horečka je nejvýhodnější pro obchodníky, nikoli pro nakupující.
Nákupní horečku může vyvolat i informace, že určité zboží bude dlouhodobě nedostupné, v ten okamžik lidé ztrácí rozum i soudnost a vrhají se do nákupů i věcí, které nepotřebují. Tím způsobí, že se zvýší na trhu poptávka, nabídka se zvýší ale až opožděně, proto vznikne růst cen u zboží, které je v rámci šílenství zkupováno. A nejvíce z toho těží opět obchodníci.
Podléháte také často nákupní horečce, nebo jste jedním z mála osob, kterým se tato nemoc vyhýbá?