Ano, je pravda, že současná směrnice GDPR jistě v mnohém zkomplikuje obchod s vašimi údaji a opravdu možná trochu pomůže. Zákazníkům určitě, majitelé obchodů s tím mají spíše mnoho práce. Každopádně než se to nějak prakticky projeví, bude určitě ještě velice dlouhou dobu trvat. Proto zde uvedu několik zásad, které by si měl zákazník osvojit, aby nakupoval bezpečněji. Před falešnými obchody vás totiž stále ještě žádný zákon neochrání a to, jak jste atakování zprávami, které vám něco nabízejí, můžete částečně ovlivnit i vy sami.
1. Vždy si zkontrolujte, zda má obchod uveden nějaký konkrétní kontakt, adresu, telefonní číslo. Pokud má v doručovací adrese pouze poštovní box, znamená to, že něco není v pořádku.
2. Je zcela samozřejmé, že po vás obchodník chce jméno, adresu, telefon a emailovou adresu, v případě, že jste podnikatel a chcete fakturu, tak i IČ a DIČ, ale údaje o vašem věku, národnosti a podobně nikdy neuvádějte. Ty slouží právě k tomu vyhledávání potenciálních zákazníků, a ačkoliv již bude zakázáno je sbírat, některé šablony, na kterých jsou obchody postavené to mají tak hloupě přednastavené, takže ani obchodník nemá moc šanci to upravit. Prostě zadávejte jen povinné údaje.
3. Pokud má obchod ve svých obchodních podmínkách přesně a jasně uvedeno, jak s daty nakládá, neměl by být problém tam zůstat zaregistrován, asi by bylo dost otravné se vždy znovu někde přihlašovat, ale pokud máte pocit, že někde není něco v pořádku, nebo nechcete, aby vás nějaký konkrétní obchod obtěžoval svými nabídkami, podívejte se do svého nastavení v konkrétním obchodě, nebo rovnou zažádejte o vymazání svých dat nebo svého zákaznického účtu. Doporučuji pár dní poté překontrolovat. Zkuste se prostě znovu přihlásit se starým uživatelským jménem a heslem, a pokud vás to přijme, něco je špatně. Takovýto obchod se o své zákazníky a jejich data dobře nestará.
4. Také platby kartou nemusí být všude dobře zabezpečené. V horním řádku je u názvu webové stránky vždy obrázek zámku, trojúhelník nebo písmeno „i“ v kroužku. Ty webové stránky se zámkem by měly být zabezpečené šifrováním. No, co je dnes zabezpečené, že? Ale určitě víte, že se obchodník opravdu snažil a šance na bezpečí je veliká. Ani stránky s kroužkem, a pouze částečným zabezpečením nemusí být žádným strašákem. Leckdy jde o opravdové drobnosti, špatné obrázky, šablony a podobně. To dá velkou práci tyto detaily ještě doladit, takže nezavrhujte je, ale po náhledu na to písmeno „i“ si přečtěte, zda jsou bezpečná vaše data, hesla a platby.
5. A asi to nejdůležitější. Svá důležitá hesla nenechávejte volně v éteru. Odmítejte statečně nabídku prohlížeče, že si bude pamatovat místo vás. Papír to unese a jistě doma máte nějaký zamykatelný šuplík.